Főoldal  
 
Hírek
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Önkormányzatok
Önk. szövetségek
Jogszabályok

agrosol

 
glansya

 prosperty

elmuemasz

 mosz

mosz

s tér


europa a polgarokert

solarway

safecross

 
meva


s tér

nrgcar

csfa

eurest

leblanc

 okow

  

 mosz

mosz

mosz  

 /files/stihl.jpg

  /files/viking.jpg

 kas
/files/viking.jpg

/files/pma.jpg

 fsd

fsd

 
/files/nei.jpg
infraset
 
m

flaga
 
 
 
 
 







































eXTReMe Tracker
  Impresszum   Médiaajánlat    2020. augusztus 7.
Újságcikkekben Weboldalon  
Keresés
Aktuális Hírek

Mindenre van megoldás, csak meg kell találni
Hogyan működtetik a kulturális-oktatási intézményeket Kistokajban?

Mintaértékű kezdeményezésével oldották meg a demográfiai hullámvölgy miatt lassan elnéptelenedő általános iskola fenntartását és üzemeltetését a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistokajban. Az Általános Iskolát, a Művelődési Házat, a könyvtárt és szeptembertől az óvodát is magában foglaló Általános Művelődési Központ létrehozásáról és működéséről Kupainé Ambrus Gyöngyivel, Kistokaj polgármesterével és Sándor Józsefnéval, az ÁMK igazgatójával beszélgettünk.


A kistokaji ÁMK többfunkciós épülete 

Kistokaj 2162 lakosú település Miskolc szomszédságában. Míg a magyarországi kisebb falvakra általában az elnéptelenedés jellemző, addig Kistokajra a folyamatos fejlődés, növekedés. Egyre többen költöznek ide a közeli nagyvárosból, hiszen a nyugodt, békés, rendezett vidéki környezet mindenki számára vonzó.

Demográfiai hullámvölgyben

 „A kistokaji iskola a körzetesítés következtében elvesztette önállóságát, csak négy évfolyamos iskola működött a településen, a felső tagozatosok Miskolc-Szirmára jártak 25 éven keresztül" - kezdi a történetet Kupainé Ambrus Gyöngyi, a település polgármestere. „Az 1989/90-es tanévben új iskolaépületben kezdődhetett a tanítás, ettől kezdve önálló intézményként 8 évfolyammal önkormányzati fenntartásban működik az iskola. A fenntartó az iskolaépítéshez szükséges forrást az önkormányzati rendszer kialakítása előtti működési megtakarításból, majd pályázati forrásból teremtette meg. A tornaterem és további két tanterem, tanári és könyvtárszoba kialakítására is pályázati forrásból került sor."

Az iskola legmagasabb tanulólétszáma közel 200 fő volt, de a szabad iskolaválasztás, a demográfiai hullámvölgy következtében a létszám 120 főre csökkent az utóbbi években. A fenntartó számára egyre nagyobb gondot jelentett az intézményfenntartás, a színvonalas nevelés-oktatás megszervezése, a teljes szakos ellátottság biztosítása. A helyzet megoldására a helyi önkormányzat 2005-ben Általános Művelődési Központot hozott létre, melynek intézményegységei az Általános Iskola, a Művelődési Ház és a Könyvtár. A közös igazgatású intézmények jól össze tudják hangolni tevékenységüket, a községi ünnepségek, rendezvények mindig színvonalasak.

Közös igazgatású intézmények

„A helyi óvoda is az ÁMK keretein belül működött, azonban a fenntartási nehézségek miatt az önkormányzat Miskolc Megyei Jogú Várossal kötött társulási megállapodást óvodafenntartásra" - folytatja  a polgármester asszony.  Aztán, tekintettel arra, hogy Kistokajban folyamatosan telekalakításokra került sor, és sokan választották lakóhelyükül ezt a települést, fokozott igény jelent meg az óvodai ellátásra. A képviselő-testület az óvoda önkormányzati fenntartásba vételéről döntött, így szeptembertől az eddigi két óvodai csoport helyett három, valamint egy bölcsődei csoport is indul. Az óvoda pedig újra az ÁMK intézményegységeként működik tovább."

A legkritikusabb időszakban a szülők véleményének figyelembevételével alakította ki az önkormányzat és az iskola azt a működési rendszert, amellyel csökkenteni lehetett a költségeket anélkül, hogy iskolafenntartó társulásban kellene részt venni. A készségtárgyak - például a testnevelés, az ének-zene és a rajz - esetében összevonásra került sor a kis létszámú osztályokat illetően. Ennek eredményeképpen sikerült elérni és fenntartani a teljes szakos ellátottságot az évek során. Ez annak is köszönhető, hogy a közeli városokból, községekből - Miskolcról, Mályiból és Nyékládházáról - óraadók közreműködésével megoldható a kis óraszámú tantárgyak szakos ellátása. A tantestület nagyobb része kistokaji lakos, illetve közeli településen él.

Mint Kupainé Ambrus Gyöngyitől megtudjuk, az ÁMK formában történő működés nagyobb lehetőséget kínál a humánerőforrás szervezésére, például a községi könyvtár működését, illetve a közművelődési családsegítő és ifjúságvédelmi feladatokat pedagógusok látják el. A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, a mozgókönyvtár szolgáltatás kistérségi szinten működik. A mikrotérségi, kistérségi összefogás, feladatellátás további megtakarítást, illetve színvonalas szolgáltatást jelent a település lakói számára.

Az eredmények igazolják a döntést

Nem is akármilyen színvonalat. Sándor Józsefné, az Általános Művelődési Központ igazgatója az ÁMK Általános Iskolájában csak a tavaly elért fejlesztéseket, eredményeket sorolja. Mint kiderül, az intézmény referencia intézményi előminősítésen vett részt, melynek során az előminősítést végző szakértői csoport megfelelőnek értékelt, s „Szakmai kompetenciák fejlesztése" címmel uniós pályázatot is nyertek. Hat minősített jó gyakorlatuk - „Az óvoda-iskola átmenet nehézségeinek enyhítése", a „Diákönkormányzat működése az általános iskolában", az „Interaktív tananyag használata matematika órákon az 5-6. évfolyamon, törtek témakörében", a „Játszva tanulunk - olvasás-szövegértés az alsó tagozaton", a „Kompetencia-alapú matematika órák módszertani tervezése az 1-2. évfolyamon", valamint a „Projekt-módszer alkalmazása szövegértés-szövegalkotás órákon az 5-6. évfolyamon" - szerepel az Educatio honlapján, s eddig három település, öt jó gyakorlatot vásárolt már tőlünk.

„Tavaly novembertől a kistokaji Általános Művelődési Központ hivatalosan is az egri Eszterházy Károly Főiskola partnerintézménye a tanári mesterképzésben. Ez azt jelenti, hogy a 2010/2011-es tanév II. félévétől az egri Tanárképző Főiskola a kistokaji Általános Iskolába is fog hallgatókat küldeni féléves tanítási gyakorlatra" - tudjuk meg Sándor Józsefnétől. „Mindemellett hagyományteremtő szándékkal kistérségi népdaléneklési versenyt szerveztünk, melyen Miskolcról és a környező településekről, összesen 8 iskolából 23 tanuló vett részt. A tanulmányi és sport versenyeken tanulóink gyakran nagyon szép eredményt érnek el. December 11-én adták át a Borsod megye jó tanulója, jó sportolója elismerést. A megyében általános iskolás kategóriában 8 tanuló kapott ilyen díjat, akik közül ketten a kistokaji ÁMK tanulói."

A minta megvan, bárki követheti

Ami pedig Kistokajban sikerült, máshol is sikerülhet - derül ki Kupainé Ambrus Gyöngyi összegzéséből. „A kistokaji intézményfenntartói gyakorlat az 1500-2000 fős kistelepülések számára mintaértékű lehet. A 100-160 fős kisiskolák a településeken nemcsak közoktatási feladatokat látnak el, közösségteremtő, lakosságmegtartó erejük felmérhetetlen. A helyi óvodában, iskolában nyújtott szolgáltatások, a biztonságos, családias légkör, a kiscsoportos szervezeti egységekben megvalósuló személyiségfejlesztés, tehetséggondozás, felzárkóztatás olyan minőséget jelent, amelyet nem kapnak meg egy városi, mamutiskolában a gyermekek. A kulturális és sportrendezvényeken minden gyermek szerepelhet, a tanórán kívüli foglalkozásokon a helyi közösségekkel, egyházi civil szervezetekkel együttműködve további lehetőségek nyílnak a szabadidő tartalmas eltöltésére, a személyiség sokoldalú fejlesztésére, szocio-kulturális hátrányok csökkentésére, illetve a nevelési problémák megoldására" - zárja szavait Kistokaj polgármester asszonya.

MP

Hírlevél

Amennyiben szeretné, hogy hírlevelet küldjünk Önnek, iratkozzon fel levelezőlistánkra!
Település:

 
Polgármester:

 
E-mail:



KIEMELT HÍREINK



Archívum

VIDEÓK
 
HÍRLISTA
 


 

  


 



Magyar Polgármester © 2004-2020 Minden jog fenntartva. Honlapkészítés www.webdesignstudio.hu
http://www.aka.hu